Połączenia, podziały, przekształcenia spółek i inne działania restrukturyzacyjne w aspekcie prawnym bilansowym i księgowym
– sposoby, natura i treść planu, fazy łączenia spółek - procedura i implikacje prawne
– ustalanie ceny przejęcia, ujmowanie aktywów i zobowiązań, otwieranie i zamykanie ksiąg,
– kiedy powstaje obowiązek podatkowy i u kogo, koszty uzyskania przychodów i przychody,
– działania restrukturyzacyjne a klauzula obejścia prawa podatkowego - tzw. klauzula mergerowa , przepisy o GAAR
Termin: 22.05.2018 r. / Miejsce: Warszawa,
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do procesu połączenia, podziału, przekształcenia spółki oraz innych działań restrukturyzacyjnych. Na szkoleniu szczegółowo zostaną omówione m.in.: sposoby, natura i treść planu, fazy łączenia spółek - procedura i implikacje prawne, ustalanie ceny przejęcia, ujmowanie aktywów i zobowiązań, otwieranie i zamykanie ksiąg, kiedy powstaje obowiązek podatkowy i u kogo, koszty uzyskania przychodów i przychody, działania restrukturyzacyjne a klauzula obejścia prawa podatkowego - tzw. klauzula mergerowa , przepisy o GAAR.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do prezesów i członków zarządów, członków rad nadzorczych, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, dyrektorów i pracowników departamentów prawnych, pracowników departamentów księgowości i podatkowych oraz wszystkich osób biorących udział w procesie połączenia, podziału, przekształcenia spółki oraz innych działań restrukturyzacyjnych.
PROGRAM
d) faza właścicielska łączenia spółek,
e) faza zatwierdzenia połączenia spółek,
f) czas niezbędny dla przeprowadzenia procedury łączenia spółek i uproszczona procedura łączenia spółek,
g) typowe problemy proceduralne i praktyczne związane z rejestracją łączenia spółek.
2. Podział i przekształcenie spółek:
a) możliwe sposoby podziału korporacyjnego spółki,
b) możliwe sposoby przekształcenia spółek,
c) różnice procedur podziału i przekształcenia spółek w świetle Kodeksu spółek handlowych w porównaniu do procedury łączenia spółek.
3. Implikacje zasady sukcesji uniwersalnej praw przy połączeniu i podziale spółek; zasada kontynuacji bytu prawnego podmiotu poddanego przekształceniu.
II. Połączenia, podziały, przekształcenia i inne działania restrukturyzacyjne – aspekty księgowe
1. Wymogi KSH w zakresie księgowych aspektów połączeń, podziałów i przekształceń spółek.
2. Kodeksowe sposoby połączeń, podziałów i przekształceń spółek a księgowe metody ich rozliczania.
3. Księgowe zasady rozliczania połączeń spółek metodą łączenia udziałów i metodą nabycia według polskich regulacji o rachunkowości i MSSF w tym m.in.
a) ustalanie ceny przejęcia (przekazanej zapłaty),
b) ujmowanie aktywów i zobowiązań przejętych jednostek,
c) ujmowanie i rozliczenie wartości firmy lub ujemnej wartości firmy (zysku na okazyjnym nabyciu),
d) rozliczanie przejęć wieloetapowych.
4. Metody rozliczania połączeń a metody rozliczania podziałów spółek.
5. Otwieranie i zamykanie ksiąg w łączących się, dzielonych i przekształcanych spółkach, badanie połączeń i podziałów.
6. Przykłady liczbowe księgowego rozliczania połączeń, podziałów i przekształceń spółek według polskich regulacji o rachunkowości i MSSF.
III. Połączenia, podziały i przekształcenia w ujęciu podatkowym.
1. Sukcesja generalna – co to oznacza?
a) konsekwencje przejścia ogółu praw i obowiązków na podmiot nowopowstały – kluczowe obszary sukcesji,
b) odpowiedzialność za zobowiązania, ze szczególnym uwzględnieniem podziału spółek.
2. Podatek dochodowy od osób prawnych
a) kiedy połączenie i przekształcenie będzie neutralne podatkowo?
b) zorganizowana część przedsiębiorstwa – co zmienia w zakresie opodatkowania restrukturyzacji?
c) konsekwencje braku neutralności reorganizacji –przyczyny a także na kim ciąży obowiązek zapłaty podatku i jak go obliczyć
d) wpływ połączeń, podziałów i przekształceń na rozliczenie kosztów uzyskania przychodów i przychodów a także zaliczek na podatek dochodowy,
e) opodatkowanie dopłat ,
f) rozliczenie straty podatkowej,
g) zamknięcie roku podatkowego – czy zawsze jest konieczne?
h) koszty poniesione w związku z restrukturyzacją jako koszty podatkowe,
i) ustalenie podstawy amortyzacji,
j) wybrane obowiązki informacyjne w związku związane z reorganizacją (CIT-8, zapłata zaliczek).
3. Podatek od towarów i usług:
a) opodatkowanie VAT połączeń, podziałów i przekształceń,
b) prawo do odliczenia VAT naliczonego oraz zwrot podatku,
c) korekty faktur VAT,
d) reorganizacje a kasy rejestrujące,
e) wybrane obowiązku informacyjne w zakresie VAT (VAT-7, kasy rejestrujące).
4. Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)
a) czynności restrukturyzacyjne a PCC – zakres opodatkowania.
5. Przykładowe inne działania restrukturyzacyjne i ich konsekwencje podatkowe
a) wkład niepieniężny do spółki kapitałowej – zmiany w opodatkowaniu od 2017 r.,
b) wymiana udziałów,
6. Działania restrukturyzacyjne a klauzula obejścia prawa podatkowego
a) dotychczasowa praktyka i tzw. klauzula mergerowa;
b) jaki nowe przepisy o GAAR wpłyną na połączenia, przekształcenia podziały;
c) jak udokumentować/wskazać uzasadnienie biznesowe reorganizacji – praktyczne przykłady;
d) interpretacje indywidualne – co dalej?
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa
- jednej osoby - 990 zł netto + 23 % VAT
- dwóch osób z jednej firmy - 950 zł/os netto + 23 % VAT
Uwaga oferta first minute!
- przy zgłoszeniach do 11 maja 2018 r. obowiązuje cena promocyjna – 800 zł/os netto + 23 % VAT*
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu.
Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum Warszawy w godzinach: 10.00 – 16.00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych in-formacji udziela:
Martyna Radzikowska
tel. 22/ 46-49-709,
fax 22/ 46-49-752, 53-70-181
e-mail: martyna.radzikowska@irip.pl
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto.
Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania.
Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
>>> powrót